Ik ben Dries, een Belg die zes jaar geleden naar Rotterdam kwam om te studeren. Al snel werd ik verliefd op deze stad van "niet lullen, maar poetsen" – en hier blijf ik. Rotterdam is mijn thuis geworden, en ik wil impact maken in deze dynamische en no-nonsense stad.
Zoals veel anderen begon ik met een Swapfiets. Maar toen ik besloot dat ik hier zou blijven, kocht ik mijn eigen fiets. Ik voorzag de fiets van een stevig slot en spoot hem rood met een spuitbus om hem herkenbaar te maken.
Een maand later, op een ochtend om 7 uur, stapte ik mijn huis uit, klaar om naar de sportschool te vertrekken. Maar toen ik mijn fiets wilde pakken, zag ik alleen mijn slot op de grond liggen, precies onder een beveiligingscamera. De politie? Die deed geen moeite om de beelden te bekijken.
Gefrustreerd dook ik dieper in de duistere wereld van fietsdiefstal. Wat ik ontdekte, was schokkend. Er is nauwelijks data beschikbaar, ondanks dat er minstens 120 fietsen per dag in Rotterdam worden gestolen en meer dan 210 per dag in Amsterdam. Landelijk komt dit neer op 1 miljoen gestolen fietsen per jaar. Wat nog verrassender was, is dat fietsdiefstal vaak lokaal blijft. De gestolen fietsen worden snel doorverkocht, en de verhalen over busjes die naar Oost-Europa rijden? Die kloppen zelden. Oh ja, 85% van de gestolen fietsen is niet eens elektrisch.
Ik sprak met verzekeraars, leasemaatschappijen, politie en de gemeente. Wat ik hoorde, was ontmoedigend: ze zeiden simpelweg dat ik het maar moest accepteren, zoals iedereen het nu doet. Fietsdiefstal wordt gezien als een gegeven, iets waar weinig aan te doen is. Zolang de verdienmodellen winstgevend blijven, is er weinig motivatie om het probleem aan te pakken. En de politie? Die heeft niet genoeg capaciteit om er serieus werk van te maken.
Dit maakte me alleen maar vastberadener. Iedereen met wie ik sprak, had te maken gehad met fietsdiefstal. Het raakt iedereen. Dus ik bleef doorgaan.
Na veel testen en gesprekken kwam ik tot een oplossing. Ik werkte het idee uit, geïnspireerd door succesvolle initiatieven in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en België.
Het mooie van mijn aanpak is dat ik niet alleen een product verkoop, maar ook een beweging opzet. De SafeTag is meer dan een sticker; het is een preventietool en een datagenererende machine. Hiermee krijgen we eindelijk inzicht in het probleem: hotspots, tijdstippen, demografische gegevens. Grote instanties zoals gemeentes en verzekeraars kunnen hier enorm van profiteren.
Nu heb ik een team gevormd, waar ik enorm trots op ben, met Robbert en Marko – twee gedreven en gepassioneerde partners die net zo vastberaden zijn om dit probleem aan te pakken.
Nu is het tijd om impact te maken. Eén sticker kan een groot verschil maken. Sluit je aan bij de beweging en help ons fietsdiefstal voorgoed te verminderen.